קבלו בהרבה ליטופים ואהבה את גזע הכלב שאף אחד לא יכול להישאר אדיש כלפיו – הפומרניין. הם קטנים, פרוותיים, מלאי אהבה ונחשבים, ובצדק, לאחד מסוגי הכלבים האהובים ביותר בעולם. מעוניינים לאמץ כלב פומרניין לביתכם? להלן סקירה קצרה שתכין אתכם היטב לקראת המפגש המתקרב.

מי אתה פומרניין?

מקורו של כלב הפומרניין מתחיל עוד במאה ה- 15באירופה, כחלק מגזע "כלבי השפיץ", אשר הידועים ביניהם הם כלבי ההאסקי, סמווייד, מלמוט ואחרים. הוא נקרא על שם האזור פומרניה שהשתייך למרכז אירופה (מזרח גרמניה וצפון פולין כיום). ייעודו הראשוני (למרות גודלו הקומפקטי) היה כלב שמירה המותאם לחיים בתוך הבית, אך כיום הוא כבר נחשב ל"כלב שעשוע" ביתי ונוח. תוחלת חייו גבוהה במעט מן הממוצע ובשורה התחתונה – רק טוב תקבלו ממנו (ואולי גם כמה שערות על הספה והשטיח).

כלב פומרניין – אישיות ומראה

בניגוד לאבותיו הקדומים, הפומרניין הינו קטן ביותר (3-4 קילו; גובהו כ-30 ס”מ ואורך גופו לא עולה על 40 ס”מ), אך גם רבים מחובבי הגזעים הבינוניים-גדולים חשים חיבה עזה לגזע הכה ייחודי הזה. פרוותו כפולה וארוכה (הכלבים סובלים מחום בקיץ, חשוב לספר אותם לפני החודשים החמים), זנבו שעיר ומרשים והוא בעל איברים קצרים (בראשם הצוואר, הרגליים והאוזניים). צבע פרוותו משתנה ונע בין לבן, אפור, חום בהיר ושילוב כמה צבעים יחד.

אופיו של כלב פומרניין ממוצע מרשים לא פחות ממראהו. מדובר בכלב עליז ואוהב, בעל חיבה לבני אדם וכלבים אחרים. למרות היותו קטן מבחינת הממדים, אין הדבר מונע ממנו להיות ערני ואמיץ במיוחד.

הוא נחשב לכלב אינטליגנטי במיוחד, בעל יכולת לימוד מהירה ומרשימה. שיטת הלימוד היעילה ביותר כאשר מדברים על כלב פומרניין היא שיטת הגזר וה…גזר. חיזוקים חיוביים ופרסים על הצלחה (אוכל וצעצועים כאחד). תהליך האילוף אינו ארוך, ובכלל, מדובר בגזע אשר בעיות התנהגותיות אצלו (צרכים בבית, תוקפנות, חוסר משמעת) הינן נדירות למדי.

הגעתו לישראל

בישראל, שאליה הגיע הזן בראשית שנות ה-70 של המאה ה-20, נפוצים הכלבים קצרי האף, בניגוד לאלו הפופולאריים באירופה. ובכלל, כלב זה נחשב לנדיר למדי בארצנו. שילוב עובדה זו יחד עם שלל תכונותיו המרשימות (הפנימיות והחיצוניות) הפכו אותו לאחד מהכלבים היקרים שיש (מחירו עשוי להגיע ליותר מ-10,000 ש"ח לכלב גזעי עם תעודות). עם זאת, בניגוד לגזעים רבים אחרים, במקרה של כלב פומרניין, אתם יודעים בדיוק מה אתם מקבלים, ואתם יודעים שהוא שווה את זה…

רקע

מוצאם של הכלבים המתוקים הללו הוא במחוז פומרניה שבגרמניה. מבנם הקטן כפי שהוא מוכר לנו היום הוא במידה רבה תוצאה של חיבתה של המלכה ויקטוריה לגזע זה, ובעיקר לקטנים שביניהם. מעניין לציין שדמויות היסטוריות מפורסמות רבות החזיקו בכלב המלכותי, ביניהם מוצארט, מרתין לותר, מיכאלאנג'לו ואייזיק ניוטון.

תכונות ומאפיינים

לפומרניין יש מוניטין של כלבים יוקרתיים, במידה רבה הודות לייחוסם כבני לוויה מלכותיים. אך הם לא הגיעו למעמדם בכדי. הם בני לוויה נאמנים לבעליהם, הם נבונים, סקרנים, עירניים, נמרצים וכמובן פרוותיים וחמודים במידה יוצאת דופן. אך אל תתנו למתיקותם להטעות אתכם – כלבים אלו אינם מודעים לגודלם הקט, ונועזותם מובילה אותם להטריד או לתקוף כלבים גדולים מהם בהרבה.

אילוף

אילוף פומרניין חשוב ממספר טעמים, ראשית כל בשל נטייתם לנבוח. למרות גודלם הקט, הם בעלי נביחה רמה, אך לעיתים הם אינם יודעים מתי להפסיק לנבוח ויש לאלפם להפסיק לנבוח בפקודה. שנית – יש ללמוד כיצד לבסס מעמד של ה"top dog" בבית, אחרת כלב פומרניין ישתלט על התפקיד והוא עשוי להפוך לנרגז עם נטייה לנשוך.