בעוד שלאדם יש יכולת לתקשר בצורה מילולית מפותחת ביותר, לכלבים יש את הדרך הייחודית שלהם לתקשר דרך הנביחות כמובן. ישנם כמה סוגים נפוצים של נביחות בהן נביחת הסכנה והאיום, נביחות המשחק, נביחות של תסכול, או נביחות של קריאה לבעלים.

אילוף כלבים הוא דרך יעילה ביותר לאפשר בניית קשר בריא ובטוח, שבין האדם לכלבו, והוא מתאים גם למקרים שבהם הנביחות הללו הופכות למטרד של ממש שמתסכל את כל בני הבית, וגם את הכלב עצמו בסופו של דבר.

מדוע הכלב נובח בצורה מוגזמת?

כלבים שנובחים בצורה מוגזמת, לרוב יופנו אל שירותי אילוף כלבים מקצועיים, בעקבות מספר סיבות מרכזיות. אצל חלקם, מדובר בשעמום נטו. כלבים אלו עשויים להיות נעולים בבית ברוב שעות היום ללא נוכחות של אדם או בעל חיים אחר. אחרים יכולים להיות קשורים במלונה או להיזנח בחצר לשעות ארוכות ולכן הם ינבחו כדי לתקשר על כלבים אחרים הרחוקים מהם או מפאת השעמום והיעדר תשומת לב מספקת והוצאת אנרגיה. במקרים רבים אחרים, הנביחות המופרזות נובעות מחרדת נטישה. הכלב נובח בתקווה שבעליו יחזרו חזרה לבית והוא לא יפסיק עד שיעשה כן.

כיצד מטפלים בתופעת הנביחות?

כאמור, אילוף כלבים מאפשר את מיתון ושיפור ההתנהגויות הלא רצויות אצל הכלב ואף את מניעתן מראש באופן מושכל וידידותי, תוך בניית קשר בריא בין הכלב ובעליו. כאשר מדובר בבעיית שיעמום או היעדר יחס מספק מצד הבעלים, תינתן המלצה לבצע פעילות משותפת יומית של הכלב ובעליו וכך לשבור את מעגל נביחות היתר ולהפסיק את תחושת השעמום.

כאשר מדובר בחרדת נטישה, על המאלף למצוא את הדרך לקשר בין הבעלים לכלב ולבצע את הניתוק בהדרגה. פעמים רבות תיחום השטח הפנוי לכלב בתוך הבית מקנה לו תחושת ביטחון והוא מפסיק לנבוח. חשוב לנו להבין ולדעת, שנביחות הן דרכי תקשורת של הכלב, לכן אין ברצוננו להכחידן, אך כאשר ישנה נבחנות לא פוסקת שהופכת למטרד, כדאי לזהות ולהבין את המצוקה שהכלב נמצא בה שבגללה הוא נובח וכך לטפל בבעיה. זכרו, כאשר אנו חיים באהבה ושלום עם כלבנו, ומספקים לו את כל צרכיו הפיזיים והרגשיים, הכלב יהיה רגוע וקשוב לנו.